Week 1 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joëlle Camp - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joëlle Camp - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

03 September 2012 | Curaçao, Willemstad

Hey allemaal!

Week 1 is alweer voorbij! Het ging snel voorbij maar we hebben dan ook al veel gedaan en gezien. Dinsdag hadden we introductie in het verpleeghuis. Toen we daar aankwamen met Naledi (van wereldstage) werden we voorgesteld aan zuster Ro. Eerst gingen we even naar het kantoor om te praten en even voor te stellen en werd ons van alles over Hamiëd verteld en daarna kregen we een rondleiding. Hamiëd bestaat uit 2 locaties; Brievengat en Piscadera. In Piscadera zit op de bovenverdieping het Hospice en de benedenverdieping de verpleegafdeling. In het Hospice zijn veel cliënten met veel verpleegtechnische handelingen wat dus erg interessant is. Op het einde van de rondleiding kwam het er wel op neer dat als we gek genoeg deden en lieten zien dat we genoeg inzet toonden we het wel zouden redden. Toen we terug waren van onze introductie zijn we nog even naar Mambo beach geweest. We zijn daar ook nog gaan snorkelen en ook nog even achter de rotsen waar nu 3 Koraalduivels zwommen. Anne had haar onderwatercamera bij zich en heeft ook een paar mooie foto’s onder water gemaakt. Dinsdag avond zijn Anne en ik even de weg naar Brievengat gereden, omdat Anne naar Brievengat moest en Melanie en ik naar Piscadera. Ik las de kaart en Anne reed ernaar toe. Het ging al gelijk goed mis toen we al een weg te ver inreden. We wisten toen nog niet dat we het allang voorbij waren maar we keerden om en reden nog verder toen we uiteindelijk blijkbaar ongeveer 10 minuten te ver waren door gereden. Nou, weer terug naar de rotonde (vanaf daar wisten we ongeveer de weg) en nog een keer proberen, maar nu waren we blijkbaar een weg te vroeg ingereden en moesten we weer terug. We dachten dat het misschien slim was om toch maar de borden te volgen want die klopten vast wel dus Anne en ik weer terug vanaf de rotonde en nu de borden volgen. En eindelijk hadden we het dan gevonden! Helemaal blij maar we hadden afgesproken dat ik terug zou rijden en aangezien het niet zo’n frisse buurt was en we de deuren al op slot hadden gedaan moesten we snel zijn, dus kei hard rennen en daarna hadden we helemaal de slappe lach en waren we tot een goede conclusie gekomen! Anne kan geen borden lezen en ik kan absoluut geen kaart lezen!

Woensdag was dan onze eerste stagedag en moesten we al om 5 uur opstaan omdat we nog niet helemaal de weg naar Piscadera wisten. Melanie reed en ik deed alsof ik de weg wist dus ik wees Melanie natuurlijk helemaal de foute kant op. Eindelijk na een halfuur rijden hadden we het dan toch gevonden alleen was het 6 uur en hoefden we pas om half 7 te beginnen. Om 10 over half 7 kwam onze begeleidster eindelijk binnen en konden we beginnen. We waren er wel al snel achter dat ook zei al zo gek als een deur was, maar wel een goede verpleegkundige. We waren wel blij dat we op het Hospice mochten beginnen want daar konden we tenminste echt als 4e jaars verpleegkundige te werk gaan. Het was wel even wennen want de meeste mensen spraken maar een beetje Nederlands maar met handen en voeten kom je ook ver! Er lagen gelukkig ook 2 Nederlandse cliënten. De hygiëne was ook niet alles daar, want zo vroeg ik waar ik na de verzorging alles in de was moest gooien waarop ze me vertelde dat als de handdoek niet vies was ik deze maar moest ophangen voor te drogen voor de volgende dag. Zo kreeg Melanie bijvoorbeeld bij het verzorgen van een wond dat ze het maar moest doen zoals zij dacht dat het goed was. De bedden zijn hier ook helemaal niet in hoogte verstelbaar dus erg fijn voor je rug. Voor de rest van de dag hadden we niet veel gedaan en veel gezeten dus hadden we al zoiets van “Dit gaat een lange saaie stage worden”.
’s Avonds lagen we al om 9 uur in bed, omdat het toch wel een erg vermoeiende dag was!

Donderdag hadden we onze 2e stagedag, maar deze was gelukkig een stuk anders dan de eerste! Zo mocht ik al een paar handelingen uitvoeren die ik nog nooit had gedaan. Er was ook een jongen die daar stage liep en hij was die dag eerstverantwoordelijke. We hebben even met hem op kantoor gezeten om de rapportage te schrijven, maar we hebben meer gelachen dan de rapportage geschreven. Gelukkig hadden we wel echt hele leuke collega’s en leuke cliënten dus onze indruk was al meteen verbeterd en we hadden er nu echt zin in gekregen.


Vrijdag ging de wekker alweer om kwart over 5. Het verbaasd me wel echt hoe goed ik hier wakker word, want als ik wakker word ben ik meteen klaarwakker en kan ik direct opstaan terwijl ik thuis heel veel moeite heb om mijn bed uit te komen, dus hopelijk hou ik dit vol als ik thuis ben! We hadden vandaag gelukkig maar tot 1 uur stage, want we moesten naar Brievengat omdat we nog een gesprek hadden met Zuster Ro. Het was hier veel kleinschaliger maar ook gezelliger. Waarschijnlijk kwam Anne met Melanie en mij werken op Piscadera, omdat er 2 nieuwe Nederlandse studenten waren gekomen zouden hun waarschijnlijk naar Brievengat gaan. Dan zijn we tenminste met z’n 3e bij elkaar. s’ Avonds gingen we naar de Bermuda. Een hele leuke en vooral fijne discotheek omdat het buiten was. We lagen rond een uur of 3 al in bed omdat we ook al vanaf kwart over 5 wakker waren.

Zaterdag zijn we naar De grote Knip gegaan, 1 van de mooiste stranden op Curaçao. We hadden wel een leuk autootje maar je moest gewoon in de 2e versnelling rijden om de berg op te komen met 5 personen en dan nog 50 km/uur proberen te rijden. Ik reed achter een andere jongen aan omdat we de weg niet wisten. Hij was alleen kei irritant om achteraan te rijden want zo draaide hij 3 rondjes op de rotonde en aangezien ik de weg niet wist moest ik hem wel volgen. Daarna waren we bij een wat verlaten weg en draaide hij een rondje om me heen. Uiteindelijk waren we dan al in de buurt, maar blijkbaar zaten we fout. Toen maar omdraaien en terug rijden. Toen zagen we een bordje Grote Knip en toen kwamen we uiteindelijk toch uit waar we al gereden hadden. Toen waren we maar bij 1 of ander strand gestopt want we hadden het warm en geen zin meer om verder te rijden. Toen we bij het strand zelf aankwamen stond er een bord met in het Papiaments geschreven Grote Knip dus blijkbaar zaten we wel goed! Het was echt een prachtig strand en we hebben er dan ook de hele dag liggen bakken in de zon. We hebben er ook nog even gesnorkeld, maar er zaten niet zo heel veel vissen. Zaterdagavond hadden we hier ingedronken en zijn we weer naar Bermuda gegaan want Billy the Kit kwam. We waren om half 5 weer terug en toen gingen we nog even op de patio zitten. Iedereen had goed gedronken dus we waren allemaal een beetje lam en hadden de hele tijd de slappe lach. Ik was heel moe en viel bijna in slaap op de tafel. Rond een uur of 6 waren er nog maar een paar mensen en was ik op de bank gaan liggen waar ik blijkbaar in slaap was gevallen. Ik werd rond een uur of 7 wakker en toen had ik kaassaus aan mijn pink hangen. Toen ben ik maar gauw naar bed gegaan en werd ik helaas 4 uur later alweer wakker. Hier gaan alles verhalen altijd heel snel rond dus toen ik de patio opkwam begon iedereen een beetje te lachen en zeiden ze dat ik het vaker moest doen omdat de meeste het gemist hadden maar dat deed ik toch liever niet meer. Dus ik heb geleerd dat ik de volgende keer direct naar bed ga! De zondag was voor iedereen echt een brakke dag en we zijn zondag ook maar niet meer naar de Wet and Wild party gegaan, want we voelden ons niet bepaald fit! Maar wel naar Saint tropez gegaan. Echt een heel mooi en chill zwembad aan de zee! En ze hebben daar heeeerlijke panini’s!!

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Ofja lekker.. tot half 10 -_-. Naja toen nog even met moeders geskypt en nog even gekletst op msn! We zijn ’s middags naar de winkel geweest en eten gehaald voor de hele week. Het was uiteindelijk maar 80 gulden en delen door 4 is het maar 10 euro voor een week eten! Daarna waren Anne en ik nog even door Punda gelopen en wat winkeltjes binnen geweest. Zometeen maar weer naar bed want morgen gaat om kwart over 5 weer de wekker!

Tot de volgende keer!
Groetjes en xxx Joëlle!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 7963

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 25 Juli 2014

Nieuw zeeland

24 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Curaçao

Landen bezocht: